Galapagos - Reisverslag uit Puerto Ayora, Ecuador van Ernst - WaarBenJij.nu Galapagos - Reisverslag uit Puerto Ayora, Ecuador van Ernst - WaarBenJij.nu

Galapagos

Blijf op de hoogte en volg Ernst

12 Maart 2013 | Ecuador, Puerto Ayora

Like oh my god!!! Galapagos zit er alweer op. Helaas, maar wat was ik ontzettend stom om van te voren te zeggen dat ik hier niet heen zou gaan. Want dit is zo ontzettend gaaf!!!
Samen met een Zwitserse vriendin van me op zaterdag 2 maart gevlogen vanuit Guayaquil naar Baltra airport. Hierover werd mij later uitgelegd dat dit ooit door de Amerikanen is aangelegd voor een legerbasis met 150 militairen. Uiteindelijk schenen ze er met 15000 te zitten. Typisch Amerikaans...
Aangekomen op Baltra, waren we al ontzettend blij om met elkaar te reizen aangezien het hele vliegtuig bestond uit voornamelijk typisch Amerikaanse pensionados met opgetrokken witte sokken.
Ingecheckt in een relaxt hotel en daarna lekker genoten van het super toeristische dorpje. Oftewel duur, maar lekker eten.
Op zondag verschillende tour operators gecheckt voor een 4-daagse trip. Meteen geboekt voor maandag. Daarna nog even naar het Charles Darwin centre gegaan. Hier uiteraard vele grote schildpadden gezien en het RIP bordje van Lonesome George, may he find what he was looking for.
Maandag begon dan eindelijk het echte avontuur! Overdag een trip gehad over Santa Cruz, met lava tubes, schildpadden en kraters, om 's avonds te vertrekken met de boot voor een 9 uur durende zeereis. De boot was meer een uit de kluiten gewassen badkuip, waarin wij een kamertje van 3 vierkante meter hadden met stapelbed. Eerste nacht zo warm gehad dat ik niet kon slapen, dus de andere nachten maar op het dek geslapen onder de sterrenhemel. IN DE GALAPAGOS!!!
Dinsdag ochtend eerst een wandeling gemaakt over Puerto Egas. Uiteraard een prachtig strand met wat lavagesteente hier en daar en ontelbaar leguanen, zeeleeuwen, krabben en vogels. Daarna wezen snorkelen met white tip sharks, zeeleeuwen, roggen (van ruim 2 meter) en uiteraard veel kleurige vissen. 's Middags weer een snorkeltrip en een hike. Valt allemaal niet echt goed te beschrijven, maar de foto's op facebook zeggen denk ik al genoeg.
Woensdag eerst naar Bartolome island gegaan. Hier een hele biologie/aardrijkskunde les gehad over het ontstaan van land met daarbij planten die als pioniers functioneren e.d. Op zich heel interessant. Hierna weer gesnorkeld. Met een groep van 20 roggen, gouden roggen gezien, haaien, pinguins en dolfijnen. Best aardig allemaal. 's Middags vanaf de boot nog een hamerhaai gespot en twee parende schildpadden (duurt lang). 's Middags een hike over Sullivan Bay gedaan. Hier is in 1908 een vulkaan uitgebarsten en is er een lavaveld van 100 vierkante kilometer ontstaan. Onmogelijk om te beschrijven, maar een grote zwarte vlakte. Heel erg bijzonder.
Op donderdag erg vroeg naar North Seymour island gegaan om vogels te spotten. Bleek het paringsseizoen te zijn, dus we hadden geluk. Blue footed boobies, frigate birds en andere vogels gespot. Blijkt dat de blue footed boobies een soort dans uitvoeren om indruk te maken op de vrouwtjes, erg grappig (zie de foto's op facebook.). En de frigate birds hebben een soort van rode ballon op hun borst die ze opblazen om indruk te maken op de vrouwtjes.
Helaas moesten we hierna alweer terug naar ons eigen hotel en zat deze trip er alweer op. Op het vaste land direct naar de tour operator gegaan om een tour voor de volgende dag te boeken. Een snorkeltripje naar San Cristobal, Isla Lobos en Kicker Rock.
Met het vervoer ging het een en ander mis, boot vertrok te laat, zee was vrij onrustig waardoor mijn rug nu nog steeds pijn doet, en we moesten overnachten op San Cristobal omdat we te laat waren voor de boot terug... Maar wat was deze trip gaaf!!! Gezwommen met een groep van 30 zeeleeuwen die om je heen zwemmen, je op 20cm aan blijven staren. Echt supergaaf. Daarna bij Kicker Rock met 20 haaien gezwommen, ook nog even aangeraakt en met zeeschildpadden gezwommen. Ik krijg via via nog wat onderwater foto's dus die zullen te zijner tijd ook wel op facebook terecht komen. Afgelopen zaterdag nog even naar Tortuga Bay gegaan, een prachtig strand waar bijna niemand is, om even lekker te chillen.
Zondag helaas alweer terug gevlogen naar Quito. Op Guayaquil nog even 4 uur moeten wachten omdat ons vliegtuig kapot was, maar gelukkig een zakje pretzels gekregen voor het ongemak... dus....
Nu even wat zaken aan het uitzoeken, backup maken van foto's, even een museum bezoeken en dan morgen de jungle in. Proberen een vrachtschip te pakken naar Iquitos in Peru!!! Zal wel een bijzondere onderneming worden. Moet mijn eigen hangmat meenemen, eten, 20 liter water en hopen dat ik niet 20 keer hoef over te stappen omdat de boot kapot gaat... Ach ja..
Had ik al geschreven dat het hier super warm is?

Hasta la vista!!!

• 12 Maart 2013 - 18:13

Vera:

je doet niet echt moeite om ons minder jaloers te maken he?

• 12 Maart 2013 - 18:33

Ernst :

Nope

• 12 Maart 2013 - 18:40

Hans:

je weet dat de electrische pijlstaartroggevis kan leiden tot lijden! ook de onschuldigogende haaivis bijt bijvoorbeeld in Florida toevallige badgasten. dan ben ik nog de blauwpotige boobies en ander gevogelte vergeten. Baby- of molrovers enzo. Een wonder dat je ongeschonden uit dit armageddon bent ontsnapt. Wij zijn blij dat je er zo gezond uitziet. Nu veel suxes bij de jungleboat. Pas op voor piranhas. Je herkent ze aan hun bijtpatroon in de onderbeen.
    dank voor je mooie tekst.
    hans

• 12 Maart 2013 - 22:45

Roos:

Wat schrijf je lekker! Stikjaloers!

• 13 Maart 2013 - 20:29

Ernst: